יהדות ומדע
עולמות נפגשים - חלק ב'
המשך הדו שיח בין ירון וחיים
היחס בין הבורא לעולם
חיים : אוקיי, אז אני מקבל את זה שיש בורא, וגם שהוא אינסוף. אבל עכשיו יש לי שאלה חדשה.
ירון: בשביל זה אני פה, שאל
חיים : אם הוא כזה גדול, מה אכפת לו מהעולם שהוא כזה קטן.
ירון: שאלה טובה, אבל צריך טיפה לתקן את הנוסח שלה. זה לא שהוא כזה גדול, הוא אינסוף.
חיים : מה ההבדל ?
ירון: דבר מוגבל גדול ככל שיהיה עדיין יש יחס בינו לבין הדבר הקטן.
חיים : אתה רץ לי עוד פעם
ירון: למשל אדם שיש לו מיליון דולר בנק, אם ניקח ממנו דולר אחד זה יזיז לו ?
חיים: ודאי שלא, מה זה כבר דולר אחד מתוך מיליון.
ירון: ואם נוציא עשר דולר
חיים : עדיין כלום
ירון: ואם מאה, או אלף ?
חיים : זה כבר מתחיל להיות מסוכן...
ירון : אתה צודק, המיליון דולר מורכבים ממיליון שטרות של דולר, אמנם שטר אחד נראה חסר משמעות, אבל בפועל שטר אחד ועוד שטר אחד ועוד שטר אחד מרכיבים את המיליון דולר. אם היינו יכולים לדמיין חשבון בנק אם אינסוף דולרים
חיים: כן
ירון: במצב כזה אם היינו מוציאים מהחשבון, דולר, או אלף דולר, או מיליון או מיליארד, זה עדיין לא היה משנה כולם, האינסוף היה נשאר אינסוף.
חיים : אז מה אתה בא להגיד בזה ?
ירון: כאשר משווים את העולם הקטן שלנו לבורא האינסופי, צריך לזכור שאין ערך בינינו.
חיים : עדיין לא הבנתי מה זה אומר
ירון: זה אומר, שכלפי האינסוף, הר אחד ועשר הרים זה אותו דבר. הר אחד ואלף הרים זה גם אותו דבר. ואם נהיה קיצוניים יותר, הר אחד וכל העולם זה אותו דבר כלפיו. כולם מוגבלים והוא אינסוף. אותו מאמץ שהוא משקיע בבריאת הר אחד הוא משקיע בבריאת כל ההרים בעולם. כי היחס בין האינסוף להר אחד ובין האינסוף לכל ההרים בעולם, הוא אותו יחס. הם מוגבלים והוא אינסוף!
חיים: זה כבר מתחיל להישמע מפחיד.. מה אתה בא להגיד שכלפיו אין הבדל בין הבריאה הכי קטנה לבין הבריאה הכי גדולה ?
ירון: הרבה יותר מזה. היחס בינו לבין גרגר חול ובינו לבין 250 מיליון גלקסיות הוא אותו יחס! מבחינתו לברוא גרגר חול אחד ואת כל היקום זה אותו דבר. אגב, עד עכשיו דיברנו רק על העולם הגשמי (שהוא לא כזה גדול...), אני מתכוון לומר לך שגם העולמות הרוחניים נכנסים באותה משוואה כלפיו.
חיים: אז עכשיו אני חוזר לשאלה הראשונה, למה אתה חושב שאכפת לו מהעולם הקטן הזה ?
ירון: אני אשאל את השאלה שלך במילים אחרות
חיים : אוקיי
ירון: אם לא אכפת לו מגרגר חול, למה שיהיה אכפת לו מכל היקום. ואם כן אכפת לו מכל היקום למה שלא יהיה אכפת לו מגרגר חול ?
חיים: ????
ירון: אתה מניח (מבלי לשים לב לכך) שמשנה לו דברים גדולים, ומדברים קטנים לא אכפת לו. אתה גם מניח שמה שגדול בעיניך גדול בעיניו.
חיים: נניח
ירון: אני אתן דוגמא קיצונית כדי להבהיר את זה. אתה מניח שאם מישהו רוצח זה מפריע לו, ואם מישהו מזיז עיפרון מצד לצד זה לא מפריע לו
חיים : ברור
ירון: אבל כבר סיכמנו, כלפיו גרגר חול וכל היקום אותו דבר, אתה חושב שיש לו הבדל בין רצח להזזת עיפרון ?
חיים : אתה לא קצת קיצוני מדי ?
ירון: אני מנסה להעביר נקודה
חיים : שלא אכפת לו מכלום ?
ירון: שאכפת לו מהכל!
חיים : טוב תנסה עוד פעם, עכשיו אני מקשיב
ירון: כלפי האינסוף העולם בכלל לא קיים. לכם בדיוק כמו שאפשר לומר שלא אכפת לו מכלום, אפשר לומר שאכפת לו מהכל.
חיים : עוד פעם עוד פעם
ירון: באמת אתה צודק, העולם כל כך חסר ערך מבחינתו, שהכל אותו דבר. אבל כשאומרים שהכל אותו דבר, ושקטן וגדול שווים בעיניו, אז יכול להיות לזה שתי משמעויות, או שהכל חסר ערך או שהכל בעל ערך.
חיים : נו ו?
ירון: אז עכשיו ככה. באמת צריך לדעת כי מבחינת יחסי הכוחות האמיתיים בינינו לבינו, העולם כביכול אינו קיים.
חיים : או זה בדיוק מה שרציתי לטעון, ולכן מה זה משנה מה נעשה פה בעולם ?
ירון: על זה אנחנו מסכימים, אגב זו אחת הסיבות שבמשך שנים לא למדו את תורת הסוד
חיים : זה תורת הסוד ?
ירון: זה אחד מהנושאים המדוברים ביותר בתורת הסוד. החשש היה שאנשים יבינו לא נכון את מה שהסברנו עד כה וכתוצאה מזה יגידו שאין משמעות לכלום
חיים : ככה זה באמת נשמע עד עכשיו.
ירון: חכה, יש לנו עוד לטפס הלאה בתובנות.
חיים : אז מה התשובה, למה כן אכפת לאינסוף מהעולם המוגבל
ירון: עכשיו זה יהי קצת מסובך, תתרכז
חיים : כן
ירון: האינסוף זה עדיין לא הוא
חיים : מה זאת אומרת ?
ירון: זוכר שאמרתי שאת האינסוף אנחנו לא מבינים ולכן מגדירים רק מה הוא לא
חיים : כן
ירון: תחזיק חזק... גם להגיד שהוא אינסוף זה הגדרה. אמנם הגדרה מה הוא לא, אבל עדיין הגדרה
חיים : אז מה הבעיה בזה ?
ירון: הקב"ה אינו מוגדר בשום צורה, לא בגבול ולא בבלי גבול
חיים : לאט לאט
ירון: אם הגענו למסקנה שהוא אינסוף, והגדרנו אותו בכך אז עוד לא הגענו לבורא עצמו, כי הוא למעלה מכל ההגדרות שלנו
חיים : אז מה הוא ?
ירון: אי אפשר לענות על זה, אי אפשר אפילו לומר שלא מבינים מה זה
חיים : אז עכשיו השאלה שלי שוב חוזרת, אותו בורא שאנחנו לא מבינים ולא יכולים אפילו להגיד שאנחנו לא מבינים, רוצה שלא נאכל חמץ בפסח ??
ירון: רגע לאט לאט, עוד נגיע לחמץ בפסח. אנחנו עדיין מדברים תיאורטית. כלפי אינסוף אכן אין הבדל בין הדבר הקטן ביותר לדבר הגדול ביותר. אך בדרגה הזו שלמעלה מהאינסוף,
חיים : בבורא עצמו אתה מתכוון
ירון: כן, בדרגה הזו, הוא החליט ובחר שיש משמעות לכל פרט בבריאה שהוא ברא.
חיים : ואיך אתה יודע את זה ?
ירון: לזה נגיע בהמשך. קודם תבין שכלפי אינסוף אין הבדל, כי ככה זה לפי ההיגיון המתמטי, של יחס אינסוף וגבול, אבל כלפיו כפי שהוא למעלה מאינסוף ההיגיון הזה לא תופס, ושם יש הבדל.
חיים : איזה הבדל
ירון: מה שהוא קבע.
חיים : עדיין מסובך לי הקטע האחרון.
ירון: עשינו את כל הסיבוב הזה רק כדי שתבין שאם יש משמעות לעולם, ואם יש משמעות למעשים שלנו, זה לא בגלל שלנו זה נראה ככה, אלא בגלל שהוא קבע את זה
חיים : מה זה משנה ?
ירון: זה הבדל גדול, כי אם מבינים את זה, אז כאשר מחפשים את המשמעות בעולם, מחפשים את זה לפי העיניים שלו ולא לפי העיניים שלנו
חיים : נשמע קצת יומרני, אתה מרכיב את המשקפיים שלו ?
ירון: חכה עוד נגיע לזה, קודם יש לנו עוד כמה הבנות לעבור בדרך.
חיים : אני כבר במתח, מה ההבנה הבאה ?
הרב נדב כהן - אסנט צפת
תגובות